.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کمبود کتابخانه عمومي در گلستان

با وجود فعاليت هاي انجام شده در بخش کتابخانه ها استان گلستان همچنان باکمبود کتابخانه هاي عمومي روبرو است .

استان گلستان بيش از يک ميليون و 600 هزار نفر جمعيت دارد که از اين تعداد, يک ميليون و 173 هزار و 622 نفر باسواد هستند, به ازاي هر 100 نفرجمعيت باسواد, دو نفر عضو کتابخانه هاي عمومي اين استان هستند.
در اين استان تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي, 11 باب کتابخانه عمومي وجود داشته که اين تعداد در سه دهه اخير به 28 کتابخانه افزايش يافته است , هم اکنون 22 هزار و 400 نفر عضو کتابخانه هاي عمومي استان هستند.
بررسي ديگر شاخص ها در اين زمينه نشان مي هد, در استان گلستان به ازاي هر 41 هزار و 915 نفر باسواد يک کتابخانه عمومي وجود دارد , همچنين سرانه کتاب به ازاي هر 100 نفر جمعيت با سواد گلستاني 24/7 جلد کتاب مي باشد.
کتابخانه هاي عمومي استان داراي يک انجمن استان, 13 انجمن شهرستان و 12 انجمن شهري مي باشند.
در حال حاضر تمامي کتابخانه هاي استان مجهز به رايانه هستند, 67 درصد کتابخانه ها به سامانه اتوماسيون مقالات ادواري مجهز شده اند و پنج کتابخانه عمومي استان نيز داراي کافي نت هستند.
مدير کل کتابخانه هاي عمومي گلستان که به تازگي کار خود را در اين سمت آغاز کرده, با اشاره به وضعيت کتابخانه هاي عمومي استان مي گويد: در حال حاضر 28 کتابخانه عمومي با حدود 300 هزار جلد کتاب در استان وجود دارد که آخرين آنها, کتابخانه "دلند" , در چهارم مهرماه گذشته با دو شيفت فعاليت کاري, افتتاح شد.
"سيدحسين علوي" مي افزايد: هم اکنون 91 نفر در کتابخانه هاي عمومي استان در حال فعاليت هستند که از اين تعداد, 70 نفر کتابدار هستند.
به گفته وي, در حال حاضر دو کتابخانه از محل مصوبات سفرهاي رياست جمهوري در شهرهاي "انبارالوم و نوکنده" در حال ساخت است که پيش بيني مي شود در دهه فجر امسال به بهره برداري برسد.
وي با تائيد کمبود کتابخانه عمومي در استان اضافه مي کند: بر اساس سرانه کشوري به ازاي هر 35 هزار نفر يک کتابخانه عمومي وجود دارد, که بر اساس اين سرانه, با توجه به جمعيت استان بايد 47 کتابخانه عمومي داشته باشيم که در عمل شاهد کمبود اين شاخص در استان هستيم.
مدير کل کتابخانه هاي عمومي گلستان در خصوص جبران اين کمبود تصريح مي کند: براي سفر سوم رئيس جمهور و هيات دولت به استان, پيشنهاد داده ايم که در هر شهرستاني يک کتابخانه مرکزي احداث شود.
وي با اين حال مساله اصلي در زمينه کتابخواني را ضرورت ترويج و ارتقا فرهنگ مطالعه مي داند و خاطرنشان مي کند: براي ما ساخت کتابخانه و افزايش آن مهم است, اما مهمتر از آن افزايش کتابخوان ها و ارتقا سطح مطالعه در تمام سطوح و اقشار جامعه است.
وي در همين زمينه يادآور مي شود: به عنوان نمونه يکي از دغدغه ها ما افزايش تعداد کتابخوان ها است که اين امر نياز به عزم ملي و استاني دارد و دستگاههاي متولي فرهنگ در اين زمينه بايد بسيج شوند تا فرهنگ مطالعه در جامعه نهادينه شود.
علوي با بيان اينکه مراجعه مردم استان به کتابخانه ها نسبت به ديگر مناطق کشور خوب بوده , با مثالي يادآور مي شود: اين استان از نظر تعداد مراجعه کننده به کتابخانه هاي عمومي رتبه پنج کشور را کسب کرده اما هنوز با وضعيت مطلوب فاصله زيادي وجود دارد.
وي با اشاره به فعاليت هاي اين مديريت براي افزايش سطح مطالعه در استان , فرهنگ سازي مطالعه از سنين پايين را از مهترين آنها مي داند و مي گويد: براي رسيدن به اين هدف با فعال کردن بخش کودکان در کتابخانه هاي عمومي , درصدد تشويق و جذب اين قشر به کتابخانه ها هستيم.
وي , راه اندازي بخش کودکان با مکان هاي مجزا در کتابخانه ها, ارائه کتاب هاي متنوع و جذاب براي آنها از جمله کتاب هاي قصه, نقاشي و شعر و استفاده از ساير ابزارهاي جذاب براي جذب و کشاندن کودکان به کتابخانه ها را از جمله برنامه هايي براي مانوس کردن کودکان با کتاب دانست.
علوي با اشاره به برنامه هاي در دست اجرا براي جذب ساير اقشار از جمله نوجوانان و جوانان نيز تصريح مي کند: براي اين سنين نيز برنامه ريزي هايي صورت گرفته تا با همکاري آموزش و پرورش, مدارس و دانش آموزان ارتباط بيشتري با کتابخانه ها ي محل خود برقرار کنند .
وي اضافه مي کند: در اين برنامه, از هر مدرسه دو رابط به ما معرفي و آموزش داده مي شوند و آنها در زمينه جذب اعضا (دانش آموزان)به کتابخانه ها و افزايش کتابخوان ها با ما همکاري مي کنند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.085 seconds.